Integrering. Myten om et næringsliv som ikke stiller opp.

Integrering. Praksis. Jeg er lut lei av å høre om at «næringslivet må stille opp». Mediene svartmaler virkelighetsbildet. Historien som fortelles blir ensidig. Usann.

Kritisk søkelys er fint. Men medienes kritiske lupe har et problem. De mangler noe. Og de forteller slett ikke hele sannheten.

Media tjener ikke penger på suksesshistorier. De vil ha spotlight på sakene hvor noe har gått galt, eller hvor måltallet ligger 8% under regjeringens mål. De leter etter feil og mangler. Ikke suksesshistorier.

Det er ikke sexy å lese om næringslivsledere med et stort hjerte. Det er ikke «edgy» nok for forsider og klikkbait-artikler. Ingen gidder å lese om bedriften som tok inn Omar på praksis, eller Amina som stortrives med de nye kollegene på sykehjemmet. Det står ingen journalister utenfor døren til avdelingslederen som brenner for et flerkulturelt miljø, og som får klump i halsen av å snakke om praksisdeltageren som er i full gang med fagbrev som helsefagarbeider.

Det siste året har jeg jobbet med videohistorier for både Trippelkonferansen og Johannes læringssenter. Jeg har intervjuet ledere og ansatte ved Burger King, GMC Maritime, Vitus Apotek, Clarion Hotell Energy, Elektrofag Jæren, Q-meieriene og Ramsvik sykehjem.

Vi har snakket sammen om hva samfunnsengasjement betyr for bedriften og de ansatte. Og FOR noen folk. Jeg er dypt imponert over både hjertevarme og samfunnsengasjementet som mennesker rundt oss er fulle av. Det er slett ikke mangel på velvilje og ønske om å bidra til både integrering og inkludering.

Det koster tid, engasjement, penger og ressurser å ta inn en minoritetsspråklig i praksis. Og næringslivet gjør det på dugnad. De har slett ingen ekstra årsverk for å ta godt vare på de nye praksisdeltagerne eller lærlingene.

Det er en kunst å bygge relasjon når kroppspråk og smil er gull-faktoren bak suksess. Og det krever tålmodighet. Hjertevarme. TRO. En varm klem. Latter. Smil. Overskudd. Lyst. Erfaring. Faste rammer. Krav. Oppmuntring. Suksessfaktoren bak integrering er ALT dette – på en gang.

Men media springer ikke rundt å samler inn disse historiene. Det selger for lite. Men vi som jobber med disse menneskene og historiene, vi ser det daglig. Vi ser et næringsliv som stiller opp, gang etter gang.

Integrering og inkludering skjer ikke hos NAV eller i introduksjonsprogrammet. Den skjer – hver bidige dag – ute hos alle næringslivsledere og ansatte som vil gjøre en forskjell. Den jobbes gjøres av helt vanlige hverdagshelter som sjelden stikker seg frem.

Samfunnsengasjement? Det finnes bøtter og lass. Hvis du leter på de riktige stedene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *