Filme med speilreflekskamera, 50mm fastobjektiv og Zoom h2n

Jeg tester litt videoutstyr om dagen. Neste uke skal jeg filme et intervju. Idéen er at intervjuet skal filmes i en klassisk «talking head video» stil med liten dybdeskarphet (slik at bakgrunn blir uskarp). Her er noen tanker og erfaringer.

Testvideo:

 

Nikon d5300 og 50mm 1,8 fastobjektiv

For øyeblikket har jeg tilgjengelig et Nikon d5300 speilreflekskamera. Når jeg byttet ut 18-55 zoomobjektivet som stod på dette med et AF-S 50MM F/1.8 NIKKOR ble bildet faktisk bra. Liten dybdeskarphet, som er nettopp det jeg er på jakt etter.

Fastobjektivet på 50mm er en klassiker for alle hobbyfotografer som vil ta portrettbilder, og det var noe jeg hadde i en skuff hjemme. Det er rart, hva slags hobbyer som kommer til nytte i ulike sammenhenger.

Minuset med fastobjektivet er at det mangler autofokusmotor. Nikon d5300 mangler dette i kamerahuset og ved filming må man altså stille fokus manuelt. En fremtidig løsning på dette er oppgradering til AF-S DX NIKKOR 35MM F/1.8G som har innebygget autofokusmotor. Men til enkle intervju-videoer er det kanskje ikke nødvendig. Vi får se.

Lyd fra Zoom H2n

Jeg brukte en Zoom H2n som lydkilde, istedet for kameraets innebygde mikrofon. Her bruker jeg X/Y stereo som instilling og gain på 5. Fra testvideo hører jeg at mikrofon må holdes nærmere munnen. Volum blir litt lavt.

PS: Jeg har samlet noen videoer om Zoom h2n i denne listen.

Sammenligning. Lyd fra Nikon d5300.

Lyd fra speilreflekskamera er dårlig. Mye rom-lyd og lite dybde. Forskjellen er stor.

Koble lyd og bilde med Screenflow. Knips.

Mot slutten av testvideo knipser jeg. Det gir meg en visuell «spike» i lydfilen fra både kameraet og zoomen. Når jeg kjører maks forstørrelse i Screenflow var det faktisk veldig enkelt å plassere lyden riktig.

Skjermbilde 2017-09-01 kl. 15.57.34

Utfordringer og feil

Jeg oppdaget flere utfordringer som jeg må gjøre noe med. Her er noen:

  • Min Zoom h2n er ikke alltid til å stole på. Av og til blir lydfiler korrupt. Det kan skyldes SD-kortet, men jeg er ikker overbevist om at kvaliteten på h2n er god nok. Løsningen blir nok å investere i en Zoom h5 og nytt minnekort med raskere skrivehastighet.
  • Avstand fra zoom til munn/intervjuobjektet bør være så kort som mulig for å kunne sette gain så lavt som mulig (for å unngå mest mulig bakgrunnsstøy). Løsningen kan være å sette zoom på et rimelig lysstativ. For en enda bedre løsning i.f.t. lyd vurderer jeg også RØDE Link Filmmaker Kit – Digital Wireless System for Filmmakers.
  • Testvideo ble tatt opp med 50p. Dette spiste opp mitt 32gb minnekort på 10min. Løsningen blir nok å filme med 25p. Et større og enda raskere minnekort skal også kjøpes inn. Hvis jeg skulle filmet sport o.l. vil nok 50p være smart, men til en enkel «talking head video» tror jeg ikke man vil se forskjellen.
  • Redigeringsjobben går for tregt på min Macbook Air når ulike tester skal lages, rendres osv. Screenflow krasjer også av og til. En kraftigere iMac eller Macbook Pro er nødvendig, spesielt når oppløsning/kvalitet på video kommer fra speilreflekskamera. Så lenge video kommer ferdig tygd og komprimert fra et håndholdt videokamera eller smart-telefon ville nok min maskin med 4gb ram vært tilstrekkelig, men dette blir for kraftig kost. Det ser jeg.
  • Merk at makslengde på et video-opptak med speilreflekskamera er 30min. Jeg fikk vite dette hos Stavanger Foto i dag. Det skyldes formalitet/krav. Speilrefleks er definert som fotoapparat, og videolengde skal ikke overskride 30min. I dagens media-verden hvor speilrefleks også brukes mye til video kommer man dessverre ikke unna denne begrensningen. Etter 30min stopper opptaket automatisk og må startes på nytt. Hver fil blir altså på maks 30min.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *