Digital sykling. Kurs i digitale ferdigheter for flyktninger.

Jeg har lyst til å dele noen glimt og tips fra et kurs som vi holder på å utvikle på Johannes læringssenter. Temaet er «digitale ferdigheter».

Det er så alt for lett å ta snarveier når vi skal gi opplæring «på data». Våre egne datakunnskaper sitter i muskelminnet, og vi har glemt hvordan det var når vi skulle lære «å sykle» for første gang. Data og sykkel. Disse to har mange likheter.

For mange av oss har datamaskinen nettopp blitt en sykkel som vi lærte «en gang for lenge siden». Vi har glemt hvordan det var å kløne seg frem. Finne pedalene. Holde styringen. Balanse. Trå fremover. Bremse. Rette opp, når vi kommer skjevt ut. Vurdere farten. Kjøre slalom. Svinge.

Jeg husker hvordan vi freste rundt med syklene som gutter i en rasende fart. Vi hoppet opp og ned fra fortauskanter, og liksom «steilet» opp med fronten av sykkelen. Vi lærte fort at sykkelslangen ble punktert hvis vi «kakket» dekket inn i fortauskantene uten å «vippe» styret opp like før vi traff kanten. Og vi raste ned stier og skogsløyper, alltid på jakt etter flere utfordringer. Mellom trær, over steiner, og gjennom høyt gress. Ville bonden oppdage oss i dag? Det var kanskje den største spenningen…

Datamaskinen er tusen ganger mer komplisert enn en sykkel, men når du setter et voksent menneske på en sykkel for første gang får du et bilde på hvor bratt læringskurve han/hun står foran. Og en datamaskin er flere tusen ganger mer avansert enn en sykkel…

I kurset «digitale ferdigheter» forsøker vi å bryte ned digitale ferdigheter. Hva heter tastene på tastaturet? Enter, Shift, Tab, Mellomrom og alfakrøll. Alt dette må læres, både på norsk og på tastaturet. Mange av elevene har aldri brukt en datamaskin. Ja, de klarer å bruke en mobiltelefon. Men det betyr slett ikke at de kan bruke en datamaskin. Dra og slipp. Kopier og lim inn. Hold inne en knapp og trykk en annen. «Hover» og les hjelpeteksten. Oppgavene må brytes ned, og læringen må gjøres enkel.

Og i løpet av sykkelturen er kanskje vår viktigste jobb å sørge for at elevene opplever mestring og glede.

Glede over å bli inkludert i vår digitale sykling.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *