B-roll

Her er noen tips og erfaringer jeg har gjort siste tiden med b-roll.

Hvis du har med egen journalist / noen som tar seg av intervjuet:

  • Film b-roll når de snakker før selve intervjuet.
  • Intervjuobjektet er sannsynligvis mer avslappet, og du får alle de gode, lune ansiktsuttrykkene som løfter det ferdige intervjuet.
  • Se etter skilt, plakater og andre visuelle tegn som hjelper seeren å forstå hvor de er, kontekst, situasjon osv. Litt b-roll med inn/ut fokus av et skilt er f.eks. et godt klippebilde.
  • Film hender som «snakker»
  • Hvis du intervjuer på kjøpesenter eller andre plasser med glassvindu, film gjennom vinduene, mens intervjuobjektet forberedes av din partner. Det gir kontekst og forteller folk at dere faktisk er på kjøpesenter osv..
  • La kamera gå etter at intervjuet er ferdig. Når intervjuobjektet trekker et lettet sukk og senker skuldrene, fordi intervjuet er ferdig, det er da du begynner å jobbe. Ikke mist disse flotte bildene.
  • Film små glimt av en mygg som festes på skjorta

Hvis du filmer b-roll alene / etter selve intervjuet

  • Hvis du filmer intervjuobjektet på jobb / i aktivitet, tenk 3 utsnitt av hver situasjon. Stort utsnitt, middels og nær. Disse tre klippene kan kobles sammen og brukes som ett klippebilde.
  • Film nærbilde av hender. Vi mennesker elsker å se hender jobbe. Det trigger noe dypt og eksistensielt i oss. Du kan ikke få nok nærbilder av hender.
  • Film ansiktsuttrykk mens intervjuobjektet gjør noe viktig, vanskelig, detaljert osv. Ta med seeren inn i følelsen som denne jobben/situasjonen omfatter. Når du kombinerer hender og ansikt på en slik måte, da blir intervjuet rikt og spennende.
  • Ikke gå glipp av situasjoner når intervjuobjektet går ut av fokus. Eksempel: Du filmer når han jobber med noe og plutselig reiser han seg og går ut av bildet. Kanskje han skal hente et verktøy, snakke med en kollega osv. Disse bildene forteller at intervjuobjektet er en del av et større rom, miljø, setting, kontekst. La kamera rulle og få med hele «historien» av at han/hun går for å gjøre noe annet.
  • Hvis intervjuobjektet skal ta på seg verneutstyr, hansker eller andre typiske arbeids-plagg, få det med. Det forteller også en historie. Hva er en sveiser uten arbeidstøyet sitt?
  • Jeg synes det fungerer godt å filme b-roll i ett opptak uten å slå av/på mellom de ulike scenene. Eksempel: Jeg var på besøk hos GMC Maritime for å filme b-roll av en arbeidstaker vi hadde filmet dagen før. Vi gikk inn til hans arbeidsplass og jeg gav beskjed om at jeg skulle filme i ca. 15-20 min. Han kunne bare overse meg. Jeg startet kamera og filmet 10-12 ulike vinkler, situasjoner, nærbilder osv, men jeg lot kamera gå hele veien. På den måten får jeg også litt tidspress siden et speilreflekskamera har en opptaksgrense på 10-12 minutter. Poenget er – det er bedre å skvise mye forskjellig b-roll inn i 10 minutter enn å filme lange sekvenser over 60 minutter. Synes jeg.
  • Angående objektiv – jeg har en opplevelse av at jeg jobber bedre hvis jeg holder meg til ett objektiv, og heller bruker beina som zoom. Går inn ut for nærbilder osv. Det er utrolig hvor mange forskjellige bilder du kan få ut av en 50mm hvis man beveger seg litt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *